Świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
6 lipca 2023
Dnia 1 lipca 2023r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa (Dz.U. z 2023r. poz.1073).
Świadczenie wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom i byłym sołtysom, którzy:
- pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
- uzyskali odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, zaś w przypadku mężczyzn 65 lat,
- nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa. Wzór oświadczenia o niekaralności – można pobrać tutaj: OŚWIADCZENIE O NIEKARALNOŚCI
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.
Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym.
Do wniosku o przyznanie świadczenia, należy dołączyć zaświadczenie wydane przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji. Wzór wniosku o przyznanie świadczenia – można pobrać tutaj: WNIOSEK
W związku z powyższym Burmistrz Miasta Orzesze, na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
Aby uzyskać ww. zaświadczenie osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego proszone są o złożenie w Urzędzie Miejskim Orzesze wniosku o wydanie zaświadczenia, ze wskazaniem, w jakim okresie pełniły funkcję sołtysa w Mieście Orzesze. Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia – można pobrać tutaj: WNIOSEK. Formularz wniosku można również uzyskać w Biurze Rady Miejskiej (I piętro – sekretariat UM Orzesze).
Zgodnie z art.1 ust.1 pkt 1b ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2022r. poz.2142 ze zm.) wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej. Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł, a obowiązek uiszczenia opłaty powstaje w chwili złożenia wniosku.
Dowodem uiszczenia opłaty skarbowej mogą być:
- wydruk z konta potwierdzający dokonanie opłaty bankowej,
- oryginał dowodu zapłaty,
- kopia dowodu dokonania opłaty.
Powyższej opłaty należy dokonać na konto:
ORZESKO-KNUROWSKI BANK SPÓŁDZIELCZY Nr 82 8454 1040 2002 0000 0329 0001
W tytule należy podać IMIĘ I NAZWISKO WNIOSKODAWCY oraz dopisek „opłata skarbowa – zaświadczenie dot. pełnienia funkcji sołtysa”
W przypadku gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Miejskiego, Burmistrz Miasta Orzesze wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.
W takim przypadku zaświadczenie będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Wzór oświadczenia o spełnieniu wymogu pełnienia funkcji sołtysa przez co najmniej dwie kadencje nie mniej niż 8 lat – można pobrać tutaj: OŚWIADCZENIE WNIOSKODAWCY I ŚWIADKÓW.
Szczegółowe informacje znajdują się na stronie:
https://www.krus.gov.pl/artykul/swiadczenie-pieniezne-z-tytulu-pelnienia-funkcji-soltysa/