Ćwiczenia logopedyczne
27 grudnia 2021
można zdmuchiwać piórka, papierki z dłoni;
można dmuchać na wiatraczek;
można puszczać bańki mydlane;
można dmuchać na piłeczkę ping – pongową po stoliku (można wymyślać trasę....);
wdech przez nos, wydech ustami
dmuchanie na kolorowe przedmioty zawieszone na nitkach
zdmuchiwanie wacików lub skrawków papieru z gładkiej powierzchni np. stołu
zabawa w wąchanie kwiatków (wdech nosem, wydech ustami)
przenoszenie za pomocą rureczki skrawków papieru
zdmuchiwanie płomienia zapalonej świecy
dmuchanie na kolorowe kartki papieru trzymane przed ustami.
cmokanie, parskanie, masaż warg zębami ( górnymi dolnej wargi i odwrotnie)
wysuwanie warg w „ ryjek", cofanie w „ uśmiech"
wysuwanie warg w przód, następnie przesuwanie warg w prawo, w lewo
szerokie otwieranie i zamykanie buzi – zabawa „ziewający hipopotam"
nadymanie policzków – zabawa w nadmuchiwanie baloników
cmokanie – zabawa w posyłanie buziaków
parskanie wargami – zabawa w motor
wyraźne wymawianie samogłosek: aaa (zabawa w usypianie lalki), uuu (zabawa w lecący samolot),eee (zabawa w naśladowanie płaczu dziecka), e-o (naśladowanie samochodu policyjnego, i-u (naśladowanie karetki pogotowia, e-u (naśladowanie straży pożarnej
wymowa samogłosek w parach: a-i, a-u, i-a, u-o, o-i, u-i, a-o, e-o itp.
– zabawa w naśladowanie chodu konia
§wysuwanie języka na brodę – zabawa „zmęczony pies"
§oblizywanie językiem warg (usta szeroko otwarte, można je obsmarować miodem lub kremem czekoladowym) – zabawa „głodny miś"
§wysuwanie języka do przodu i cofanie w głąb jamy ustnej – zabawa „kukułka wylatuje z dziupli"
§układanie języka w kąciki ust – zabawa „tykający zegar"
Wywołanie ziewania przy nisko opuszczonej szczęce dolnej.
Płukanie gardła ciepłą wodą.
„Chrapanie" na wdechu i wydechu.
Głębokie oddychanie przez usta przy zatkanym nosie i odwrotnie.
Nadymanie policzków –„ gruby miś".
Wciąganie policzków –„ chudy zajączek".
Naprzemiennie „ gruby miś" –„ chudy zajączek".
Nabieranie powietrza w usta, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego na zmianę.
Warto poćwiczyć wymowę, a jednocześnie pamięć poprzez wyliczanki, rymowanki
Siała baba mak Siała baba mak, nie wiedziała jak. Dziadek wiedział, nie powiedział, a to było TAK! |
Dwa aniołki w niebie Dwa aniołki w niebie piszą list do siebie. Piszą, piszą i rachują, ile kredek potrzebują.
|
Jedzie, jedzie pan, pan Jedzie, jedzie pan, pan, na koniku sam, sam. Za nim jedzie chłop, chłop, na koniku hop! hop! Jedzie, jedzie baba i z konika spada! |
.A-a-a, kotki dwa A-a-a, kotki dwa, szare, bure obydwa, nic nie będą robiły, tylko dzieci bawiły.
|
Wyszła kura na podwórze Wyszła kura na podwórze, spodobało się tam kurze. Na podwórzu dużo kurzu, piórko, trawka i sadzawka... Kamyk, kwiatek i dżdżownica - jaka piękna okolica... Drapu drap jedną z łap, jest robaczek to go cap! Drapu drapu łapką w kurzu, jak tu pięknie na podwórzu!
|
Raz i dwa Raz i dwa, raz i dwa, pewna pani miała psa, trzy i cztery, trzy i cztery, pies ten dziwne miał maniery. Pięć i sześć, pięć i sześć, wcale lodów nie chciał jeść. Siedem, osiem, siedem, osiem, wciąż o kości tylko prosił. Dziewięć, dziesięć, dziewięć, dziesięć, kto z was kości mu przyniesie? Może ja, a może Ty. Licz od nowa: raz, dwa, trzy |
W pokoiku na stoliku W pokoiku na stoliku stało mleczko i jajeczko. Przyszedł kotek, wypił mleczko a ogonkiem stłukł jajeczko. Przyszła pani, kotka zbiła, a skorupki wyrzuciła. Przyszedł tatuś, kotka schował a mamusię pocałował. |
Chodź do mamy szybko, szybko Chodź do mamy szybko, szybko, jesteś mamy małą rybką. Umyjemy nosek, nóżki, niech zobaczą to kaczuszki. Umyjemy mały brzuszek, tylko nie bój się kaczuszek. Chodź do mamy szybko, szybko, jesteś mamy małą rybką. Jesteś małą rybką mamy, Bo my bardzo się kochamy! |
1.Krystyna Datkun-Czerniak, „Logopedia. Poradnik dla nauczycieli i rodziców. Jak usprawniać mowę dziecka”, MAC Edukacja.
2.Bożena Dittfeld, „Spróbujmy mówić razem”, Impuls.
3.Genowefa Demel, „Minimum logopedyczne nauczyciela przedszkola”, WSiP.
4.Ewa Małgorzata Skorek, „Z logopedią na Ty Podręczny słownik logopedyczny”, Impuls.